Audiotainment

Audiotainment

Audio, licht en geur als prikkels voor de zintuigen. Met veel plezier heb ik de afgelopen 7 jaar gewerkt aan de ontwikkeling en productie van sensory branding en zintuigenmarketing. Maar de realisatie is niet mijn kracht, conceptontwikkeling en bedrijfsdoelstellingen halen wel!

Zeven jaar ervaring

“We willen wat anders, wat grappigs, iets dat opvalt, we denken aan muziek..heb je dat” En zo begon het in 2006 met een nieuw bedrijf. B2B Marketing gericht op innovatie in marketing en communicatie door de toevoeging van zintuigenprikkelende elementen. Audio – door toevoeging van geluidsmodules aan drukwerk, karton en soms, gewoon als kleine speakers verstopt in schapruimte of Point of Sale materiaal. In vrijwel alle producties was aandacht voor de boodschap en activatie van gewenst gedrag de doelstelling. Met licht – door toevoeging van led strips – is een stijgende lijn merkbaar. Ik denk dat de aanleiding hiervan is de grote toename van de hoeveelheid consumentenartikelen waarin led strips verwerkt zijn. Geur is krachtig en meestal te specifiek. Een brandscent, zoals dat in vakjargon heet, is een doorvertaling van een brandID die maar door weinig -global- brands wordt toegepast. En toch, 30% van onze herinneringen en gevoel worden direct geactiveerd door de herkenning van geur. Gelegenheidsgeuren werken goed: het werkt verkoopbevorderend voor de retail, je herkent mensen aan hun parfum en lichaams-geur en het stimuleert je om in beweging te komen. Zintuigen prikkelen als marketinginstrument werkt, het vraagt alleen wel om anders naar de marketing en communicatiebudgetten te kijken.

Zeven jaar netwerken

Online en offline was Audiotainment goed vindbaar. De inspanningen op het gebied van SEO hebben zijn vruchten afgeworpen. De telefoon rinkelt, er is veel behoefte aan informatie, want er is weinig kennis en ervaring in de markt. In de praktijk blijft het vooral bij kennis delen, het vraagt namelijk om meer dan een prijsopgave om tot een mooi en onderscheidend goedgekeurd concept te komen. “Gaat het om audio?, Wat wilt u overbrengen met uw marketingboodschap, wat moet de audio activeren, is er alleen geluid of ook een voice-over, welke lengte heeft de opname..?” Er zijn veel vragen en dan hebben we het nog niet over het drukwerk, de verpakking of de distributie. Ik heb ervaren dat de jaren van offline netwerken bijzonder inspirerend waren voor marktonderzoek, behoeftes peilen en brainstormen over zintuigenprikkelingen. Maar in termen van leadgeneratie, sales en conversien is online echt super effienct gebleken. Een kroon op de SEO activiteiten en een showcase voor De Digitale Dialoog, het boek dat ik schreef over interactief communiceren als marketingstrategie. En eerlijk is eerlijk, in de wereld van zintuigenmarketing liggen heel veel kansen!

Zeven jaar inzicht

Afgelopen zomer heb ik nagedacht, “wat wil ik?” Audiotainment loopt aardig goed maar niet zoals ik het graag zou willen. De rol als adviseur heeft een negatief rendement, de productie besteed ik het liefst uit en de logistieke aspecten van shipping en administratie vragen meer energie dan dat het mij oplevert. Mijn plezier haal ik uit nadenken over nieuwigheid, het vernieuwen van bestaande vormen met conceptontwikkeling, voorstellen doen omdat de vraag strategisch is, mensen prikkelen met tastbare ingredienten zodat doelen gerealiseerd worden. Mijn kracht zit in bedenken, creatief zijn en vanuit trends tot innovaties te komen. Nu de zomer voorbij is sluit ik de deuren van Audiotainment en kijk met veel plezier terug aan de nieuw opgedane ervaringen. Zoals kennis en inzicht in de drukwerk wereld, Sena en muziekrechten, MP3 en MP4 videomodules, led strips, importeren uit China, online wenskaartenhuis WIZz.us en natuurlijk de mensen. Fijne contacten met vormgevers, professionals die werkzaam zijn bij reclame-, marketing- en communicatiebureaus, het is heel fris en verrijkend geweest. Bedankt voor het contact, de leuke gesprekken en het mogen meedenken! Maar wat ga ik met die inzichten doen?

Nieuwe trend

Onze zintuigen zijn puur, de prikkels raken ons of we het willen of niet. In de digitale wereld waarin wij leven ontbreken deze prikkels grotendeels. We weten, zien en horen maar we voelen, ruiken en proeven helaas met te weinig aandacht. Ik zie dit als een latente behoefte die zal groeien. Mensen willen verrast worden, genieten van het NU, geraakt worden, contact maken en intimiteit ervaren. Deze behoefte zie ik als een trend waar ik mij verder in wil specialiseren. Met consulting, communicatie en coaching om merken en mensen samen en onderling weer met elkaar in contact te brengen.

Herkent u deze behoefte? Wilt u inspelen op nieuwe trend? Mail mij dan voor een telefonische kennismaking om te verkennen wat ik voor u kan betekenen!

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie