Blog helpt omzetstijging door interactieve communicatie

Wat doe je als er consumenten zijn die al jarenlang klant zijn maar er gelijktijdig honderduizenden mensen zijn die nog nooit van je product gehoord hebben? Met een beperkt mediabudget moet je slim zijn. Met de inzet van interactieve communicatie kan omzet stijging worden gerealiseerd.

In vier stappen naar gerichte omzetgroei:

1. Awareness – aandacht voor het merk

2. Interest – interesse in het product

3. Desire – verleiding, de wens om het product te willen kopen

4. Action – de aanschaf van het product

Wat te denken van de inzet van blogs als campagne strategie:

Aandacht: een blog op de eigen site over de passie van het bedrijf, geschreven door medewerkers van het bedrijf. Het doel is inspiratie en entertainment door een kijkje in het bedrijf te geven, de medewerkers die schrijven maken van ee bedrijf een persoonlijk en toegankelijk contact. De postinigs zijn gericht op awareness en merk versterking. Branding om aandacht te vragen voor het product. Brand management omdat meerdere mensen vanuit een bedrijf meewerken en de blog ook los van de campagne een versterking van het eigen imago en de bedrijfsreputatie dient. Medewerkers kunnen een bijdrage leveren in tekst, audio, foto’s of video, de communicatievorm moet bij hen passen.

Interesse: klanten die de producten kennen worden in de gelegenheid gesteld om hun mening te geven over bestaande producten en ideëen aan te dragen voor nieuwe producten. Wie mag meedenken in de nieuwe productfeatures is enthousiast en gaat meedoen. Als er vervolgens een incentive aanzit om deze ideëen met andere te delen dan begint de word-of mouth marketing vanuit klanten naar prospects. De uitdaging is om het concept van interesse zo vorm te geven dat mensen zich mede eigenaar gaan voelen, onderdeel van de community worden en voor het merk actief te gaan werken, dit heet ook wel brand engagement.

Desire: sponsoring van passie, een goed doel of een maatschappeijk initiatief kan de merk beleving een enorme positeve bijdrage opleveren. Het merk wordt versterkt wanneer een sponsor bijdrage wordt geleverd aan zaken die passen bij het merk. De sponsoring geeft vele mogelijkheden voor dialoog. Mensen kunnen ideëen aandragen, hulp aanbieden, medewerkers kunnen alleen of met vrienden deelnemen. Mensen kan gevraagd worden om fondsenwerving of mee t ebeslissen waar de sponsrbedragen aan gedoneerd gaan worden. Mensen die geen betrokkenheid bij het merk of de producten hebben kunnen via de gesponsorde passie opeens wel klant worden. Sponsoring vormt een brede insteek die zowel actiematig als op de lange termijn gericht en doelmatig kan worden ingezet.

Actions:

  1. Op een blog, gebruikersgroep of forum een uitdagende stelling, actie of gratis sample presenteren. Niet als banner maar vanuit inhoud. Door de deel te nemen aan een dialoog actieve participanten een primeur gunnen en hen vervolgens middelen geven om het bericht door te sturen. Juist de aanbeveling vanuit consumenten is geloofwaardig en maakt dat mensen iets nieuws gaan proberen zodat zij er met elkaar ervaringen kunnen delen. En dit sterkt het groepgevoel.
  2. Op de profielen van medewerkers berichten plaatsen die lezers een reden geven om het bedrijfsprofiel te bezoeken. Op het bedrijfsprofiel kunnen vervolgens concepten worden gepubliceerd die zorgen voor brand engagment en klant interactie. Bijv. de verkiezing van een nieuwe bedrijfs pay off, een quiz of het aantal verstigingen van een bedrijf, de beoordeling van de beste klant contact medewerker, de vestigingsplaats van de volgende winkel.
  3. Op specifieke communicatie sites zoals Youtube voor video, Blog Talk voor Podcast, Slide share voor presentaties en Flickr voor
  4. foto’s content publiceren en doorlinken naar d eiegen omgeving. Maak gebruik van de plaatsen waar mensen online actief zijn om zichtbaarheid te vergroten en om mensen je producten te verkennen.

Tips voor interactieve communicatie:

  1. Probeer zoveel mogelijk online kanalen die lage instapkosten vragen. Veelal kost tijd maar geen geld om zichtbaar te worden.
  2. Maak gebruik van creativiteit. Door flexibel om te gaan met onderwerpen die passies, interesses en maatschappelijke vraagstukken bij mensen verenigen stimuleer je als merk draagvlak, werk je aan versterking van je merk en groeien klanten aantallen omdat er niet een product push gedaan wordt maar aan content pull. Vanuit de inhoud raken mensen betrokken, staan ze positief tegenover een merk en proberen ze je product.
  3. Maak gebruik van lokale betrokkenheid. Organisaties met meerdere vestigingen kunnen heel goed digitaal interactief zijn in de eigen regio.
  4. Begin klein en geef concpeten de ruimte om te laten groeien. Wie met interactieve communicatie omzetgroei wil realiseren zal tijd en aandacht aan de dialoog moeten geven. De beloning is er zeker want de interactieve AIDA strategie zal zeker tot een verhoging van de omzet leiden.

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie