Charity 2.0

In de wereld van goede doelen is altijd behoefte aan funding. Het gat tussen arm en rijk is niet alleen nijpend, de emotionele binding ontbreek vaak als het gaat om geven. Geven aan een goed doel geeft een filantropisch gevoel wanneer je niet zelf gezien of ervaren hebt wat er pecies gedaan wordt door en voor wie. Het heeft lang geduurd voordat het internet met goede “empowerment” voorbeelden had. Maar die zijn er nu internationaal en nationaal. Kenmerkend daarbij is dat de charity 2.0 initiatieven zich vooral richten op verticals zoals watermanagement, armoedebestrijding of bijvoorbeeld het communicatiekanaal Internet of Twitter.  Hierbij enkele voorbeelden:

Charity 2.0 | Fundraising 2.0 | Social 2.0 | in Nederland:

  1. www.1procentclub.nl: goede doelen 2.0 platform dat werkt aan de millenniumdoelstellingen.
  2. www.akvo.org: goede waterdoelen 2.0 dat werkt aan alle doelen die met watermanagement van doen hebben
  3. www.pifworld.com Play It Forward, web 2.0 platform met geavanceerde zoek en donatiemogelijheden. Platform is generiek waarbij nationale en intrnationale doelen gepubliceerd kunnen worden.

Charity 2.0 | Fundraising 2.0 | Social 2.0 | internationaal:

  1. www.idealist.org: community met geintergreerde web empowermentfuncties voor meerdere gebruikersgroepen.
  2. www.goodness500.org; een mooi overzicht van de 500 grootste corporate donateurs.
  3. www.donorchoose.org; een community van klassen voor klassen (school2school)

De highlights van het charity 2.0 succes staan mooi beschreven in deze blueprint met mooie campagne voorbeelden die succesvol zijn gelanceerd via blogs, social mediasites Facebook, Myspace en microblogging sites Twitter en Tumblr. Naast successen wordt er ook stilgestaan bij sociale digitale begrippen als social looping, witnessing, social transacting en andere crowdsourcing ontwikkelingen.

ThinkSocial – een stichting die ten doel heeft om aandacht te vragen voor maatschappelijke goede doelen  – heeft recent een drietal organisaties awards toebedeeld:

  • Kiva.org: een global communityplatform voor peer2peer leningen. Hiermee worden startende ondernemingen in staat gesteld om met leningen van anderen een eigen bedrijf te starten. Bekijk hier de details voor het winnen van de award.
  • SocialVibe: maakt het mogelijk om merken te laten adverteren in social media platforms. Bekijk hier de details voor het winnen van de award.
  • The March 18th Movement: Mideast Youth zoekt steun om de status van bloggers over de hele wereld de journalistieke vrijheid en veiligheid te geven zoals journalisten dat beroepsmatig genieten. Lees hier het eerbetoon aan Omid Reza.

Ik doe mee met de 24 uurs actie van de 1 procent club, waarbij mijn bijdrage aan dit project ten doel heeft om het vol te storten. Help je ook mee?

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie