Doen: Effectuation!

Book Review

Ik heb het boek “Orkestratie van Effectuation – het organiseren van ondernemend gedrag” gelezen van  Thomas Blekman en VMC-lid Rosemarie Konijnenburg en het is voor mij een groot feest van herkenning. Ondernemers en zelfstandig professionals zullen veel van zichzelf herkennen in de beschreven 5 principes voor succesvol ondernemend gedrag. Het is aan managers en directies om deze inzichten te omarmen en organisaties ondernemender te maken.

De principes:

  1. Bird-in-hand
  2. affordable loss
  3. Crazy Quilt
  4. Lemonade
  5. Pilot in the plane

In deze bijdrage worden de principes in nog geen drie minuten helder uitgelegd.

Wat maakt dit boek bijzonder?

  1. De combinatie van wetenschappelijk onderzoek, bedrijfsrelevantie en inspirerende cases waarbij de praktijk telkens weer is teruggebracht naar de vijf principes.
  2. De manier waarop dit boek tot stand is gekomen, minstens 40 professionals hebben een bijdrage geleverd.
  3. De positieve uitnodiging om jezelf te laten groeien door Bird-in-Hand centraal te stellen. Het spreekt mij persoonlijk aan omdat de wereld veranderen pas kan als je zelf ook verandert, verbetert, vernieuwt, groeit.
  4. De verbinding met andere auteurs, theorien, inzichten en ervaringen maken dat dit boek de som der delen vertegenwoordigd. Dat de auteurs de visie, inspiratie en inzichten van anderen benut en omarmt hebben waardoor er samenhang en meerwaarde ontstaat. Inspiratie en innovatie voor de positieve beinvloeding van ondernemend gedrag, echt super.
  5. De samensmelting tussen je persoonlijke bijdrage en je professionele bijdrage. Als individu ben je uniek en authentiek, samen maak je het verschil, kun je waarde toevoegen, innoveren.

De vijf principes van dit model zijn daarom heel goed toe te passen voor iedereen die actief is als interim manager, bedrijfseigenaar of voor managers die het ondernemende gedrag in hun eigen organisatie willen stimuleren.

Doen:

 

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie