Ervaringen delen over Het Nieuwe Werken

Op bezoek bij Microsoft en & interactieve discussie over #HNW


Met een groep nieuwsgierige difa’s bezocht ik recent het nieuwe hoofdkantoor van Microsoft op Schiphol. Wauw, wat een mooi gebouw. Helemaal modern en ingericht op het nieuwe werken (HNW). Jacqueline Smit, Cosumer & Online Marketing Officer bij Microsoft, nam ons mee in de ervaringen van het nieuwe werken. Van idee tot realisatie, van onderzoek en overwerkt raken tot motiveren van directief naar dienend leiderschap.

Over HNW

Is Het Nieuwe Werken nou de ideale lifestyle met voldoende rust in je hoofd omdat werk en privé beter te organiseren is? Of is het HNW stress verhogend omdat je 24×7 beschikbaar moet of kunt zijn, een onbegrensde interactieve informatie flow ontvangt en zelf moet delen om te co-creëren in het digitale werken? Voor organisaties en medewerkers geldt dat flexibel werken een vorm is die je voor jezelf moet uitvinden.

Nederlands leiderschap met HNW

De Nederlandse tak van Microsoft wilde graag ervaring opdoen met HNW en nam het initiatief voor Microsoft wereldwijd om Het Nieuwe Werken zelf in de praktijk te brengen. Hiervoor is het hebben van een strakke visie heel belangrijk. Die visie kwam voort uit de behoefte een flinke bijdrage te leveren aan verbetering van duurzaamheid. Op milieugebied 50% minder verplaatsingen van medewerkers, verlaging van ziekteverzuim – en daarmee een verhoging van de arbeidsproductiviteit – en een verbetering van medewerkertevredenheid van 5 naar 8. Hoe doe je dat?

Dienend leiderschap is vertrouwen hebben

HNW vraagt om flexibiliteit, zelf verantwoordelijkheid geven maar ook om discipline. Binnen Microsoft functioneert iedereen  op targets en project deliverables.  Dat is anders dan de vertouwde en bekende fysieke aanwezigheid. Bij de invoering van HNW werden zo min mogelijk regels gehandhaafd en konden afdelingen onderling werkafspraken maken over hoe en wanneer medewerkers fysiek aanwezig zijn en wanneer er hoe wordt vergadert. De afspraken geven in de praktijk bescherming omdat medewerkers zelf bepalen of ze ”always on”willen zijn, reageren op e-mail op zondag of in de avonduren. Jezelf beschermen door er op te vertrouwen dat je eigen bijdragen goed zijn conform gemaakte afspraken betekent dus dat zelfvertrouwen een belangrijke voorwaarde is voor persoonlijk succes bij HNW.

Hoe voer je HNW is?

Als de organisatie waar jij werkt wil transformeren naar HNW dan is leiderschap en committment essentieel. Met de mensen in de organisatie stel je een programma op tot verandering. Het perspectief waarom en waar naartoe je verandert is heel belangrijk om mensen mee te krijgen. Door medewerkers te laten meedenken en beslissen, fans te benoemen en deze medewerkers te betrekken in de reis naar verandering  gaat de groei naar acceptatie van HNW rustig maar gestaag. Het doen levert de beste ervaring en daarbij is het vinden van de juiste vorm voor iedereen een weg die jezelf mag ontdekken.

Microsoft statistieken

  • Het teamgevoel werkt optimaal wanneer medewerkers 25% van hun tijd fysiek of virtueel actief samenwerken.
  • Subculturen binnen organisaties zijn heel normaal, bij Microsoft is dat niet anders. HNW verandert de manier van samenwerken maar niet de cultuur. Elk team werkte en werkt anders, maar het werkt wel!
  • Amsterdam is dè trainingshub voor Microsoft. Medewerkers worden ingevlogen, volgen een eendaagse training en vliegen einde dag direct weer naar huis.
  • Het Starbucks café in het Microsoft gebouw zorgt voor lekkere koffie, verbinding en prettig samenwerken.
  • Omdat nieuwe medewerkers geen idee hebben wie hun directe collega’s zijn de Microsoft Buddies ingevoerd die je wegwijs maken in de fysieke en virtuele wereld van Microsoft.
  • Succes in HNW is er bij Microsoft door:
  • kostenbesparing in vloeroppervlak. Er zijn 300 werkplekken en er werken ruim 900 medewerkers.
  • snelheid van werken. Het digitale samenwerken maakt het organiseren en houden van een vergadering binnen 48 uur heel normaal. Wie geen input vooraf heeft geleverd mag niet meebeslissen!
  • Communiceren is het sleutelwoord. Door te delen, inzicht in mogelijkheden te geven, tijdsbesteding, beschikbaarheid of het afstemmen van verwachtingen kan de samenwerking effectief werken.
  • Echte veranderingen komen tot stand wanneer er diversiteit van mensen is. Minstens 20% anders maakt succesvolle verandering mogelijk.

De weg naar HNW

Difa dames kwamen met scherpe vragen, leuke anekdotes en praktijksituaties waaruit blijkt dat, alhoewel wij met onze passie voor internet en innovatie graag vernieuwen, wij ook zien dat de weg naar HNW er een is die de komende jaren nog aangelegd moet worden! We doen daar uiteraard graag in mee! Microsoft bedankt voor de gastvrijheid en Nathalie bedankt voor het regelen!

P.s. Difa is een besloten community van online professionals die hun passie delen voor internet en innovaties.

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie