Strategie: Marketing 3.0

Nieuwe marketing

Merken mogen creatiever, ondernemender en meer social connectors worden wan t consumenten hebben de macht. Sinds de start van marketing bevind het vakgebied zich inmiddels in de derde fase. Marketing 1.0 begon rond 1892 en duurde tot 1946. In die periode zeiden merken “ons product is beter.” Marketing 2.0 was de periode van emotionele waardecreatie. Tijdens het tijdperk van de industrialisatie ontwikkelde merken zich tot concepten om je goed te voelen. Marketing 3.0 is de tegenwoordige tijd, we leven in vrijheid en ervaren merken op ons eigen initiatief. Sinds 2007 zijn consumenten in de lead. We leven in een informatietijdperk waarin consumenten bepalen wat ze wanneer willen zien. Samen creeren we merkervaringen, unieke belevingen die we vooral het delen wanneer het gekoppeld is aan “a good cause.” Merken die prettige beleving mogelijk maken, in een pasende fusion van profit & purpose, groeien in reputatie en betrouwbaarheid omdat consumenten ze beleven, beoordelen en delen met anderen.

Nature Valley inspiratiecase

Om de balans tussen profit & purpose transparant te maken moeten merken een creatieve verbindingen aangaan waar de consument behoefte aan heeft. Uiteraard is deze behoefte een latente behoefte die de wereld verder brengt. Ontwikkelingshulp, ecologie, onderwijs, economie, de invulling moet passen bij je merk. Stategie en storytelling zijn de start en de consument neemt het over. Marketing 3.0 is duurzame waardecreatie: een merk investeert, produceert en faciliteert consumentenbehoeftes die het vervolgens omarmen.

Door in drie van Amerika’s nationale parken te gaan lopen ontwikkelde ze Trail View.

Nature Valley is een Amerikaans bedrijf dat granola, noten en proteine repen produceert. De repen zijn puur natuur en de waardepropositie ligt op gezond en sportief leven. Het merk sponsort sportevenementen op het gebied van fietsen, golf en skieen. Om het onderscheidend vermogen te stimuleren initieerde het merk zichtbaardheid op een marketing 3.0 wijze met “Preserve the Parks.” Nature Valley ontwikkelde unieke content door middel van Street View technologie. Met Trail View kan iedereen de schoonheid van de natuur verkennen, wandelroutes bekijken en kiezen welke te lopen. Nature Valley creerde waarde met Trail View omdat het de schoonheid van de natuur dichter bij mensen heeft gebracht. Het effect is dat er meer interesse is voor de natuur, dat wandelen in de national parks populairder is geworden. De naamsbekendheid van Nature Valley is gegroeid en de reputatie kreeg een positieve boost als gevolg van de donatie aan het behoud van de national parks. Van elke verkochte reep vloeit er geld terug voor het behoud van de natural parks. Natural Valley investeerde in unieke content om natuurlijke schoonheid toegankelijk te maken en vervolgens consumenten te faciliteren: koop je dit merk dan leef je niet alleen gezonder, je helpt ook mee aan het behoud van de natuur.

Het resultaat

Nature Valley als merk ontwikkelde content waar consumenten niet alleen inspiratie vandaan halen, ze kunnen het ook samen beleven waardoor mensen er ook over praten. Preserve the Parks publiceert op de website haar eigen bijdrage maar op social vlak is het resultaat nog vele malen groter. Op Nature Valley op FaceBook heeft meer dan 1.2 miljoen likes, 28.000 mensen praten er over en op Twitter Nature_Valley zijn dat er meer dan 13 miljoen! Bedenk wat daar de mediawaarde van is, combineer dat met de emotionele connectie en vermenigvuldig dat met mond-tond-mond reclame voor je merk. Investeren in nieuwe marketing levert veel waarde, je moet het alleen wel aandurven. Helaas is het niet goed van te voren in te schatten hoe groot de latente behoefte is, hoe hip de uitwerking is of wie het trending maakt. Als merk kun je invloed uitoefenen op het waarom en het hoe en daarmee valt voor merken nog veel te winnen. Uiteindelijk wordt het succes bepaald door de consument, want daar ligt de kracht van marketing 3.0.

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie