Marketing Metrics 3.0

Marketing 3.0
“Een financiële investering of een ultieme klant ervaring?

Marketing Metrics

Het huidige aanbod van Digitale Marketing Metrics kent een groot aantal geavanceerde die je kunnen helpen bij het bepalen van de effectiviteit van geinvesteerde marketing euro’s. Maar, er is een duidelijke scheiding zichtbaar in de waardering van marketing effectiviteit. De eerste oriëntatie gaat over branding, reputatiemanagement en “do-good”, de tweede oriëntatie richt zich op het optimaliseren van de salesfunnel. Wat zet je nu wanneer in?

Merken Metrics

In het groeiende aanbod van marketing metrics tools en diensten doe je er goed aan om te starten bij de basis. Door pagina’s te voorzien van tags kun je starten met het meten van bezoek en het registreren van gedrag op je websites, webshops en wiki’s. Hiermee krijg je een idee van wat er werkelijk gebeurt in je eigen digitale domeinen. De volgende stap is het leren waar bezoekers vandaan komen en hoe ze je gevonden hebben. Door deze inzichten te integreren in je content verhoog je je zichtbaarheid en de positie in zoekmachines. Na deze optimalisatie slag kun je synergie creëren door content te synchroniseren met relevante betaalde advertenties. De beste resultaten behaal je door de gegevens uit verschillende domeinen onder te brengen in 1 overzicht. De succesvolle groei in merken metrics zit in social media effectiviteit. De waarde van consumenten interactie, participatie en betrokkenheid door advies en inhoudelijke beoordelingen. Het niveau van merk beleving, merk binding en merk betrokkenheid vormen belangrijke indicatoren van merk loyaliteit. Deze stappen hebben betrekking op de metrics van branding en zin gericht op zichtbaarheid – Search Engine Optimization – en het gebruik van de digitale dialoog, als content strategie, op het verwerven van meer natuurlijke merk interactie.

Conversie Metrics

De tweede oriëntatie gaat over het optimaliseren van de salesfunnel. Marketers hebben hier de keuze uit prestatieverbetering van het eigen domein en verhoging van relevantie buiten de eigen websites, webshops etc. Natuurlijk is het raadzaam om de basis goed op orde te hebben door te starten met verbeteren van functionele prestaties in je eigen omgeving . Daarna groei je door in professionaliteit door te investeren in software tools en services die converterende bezoekers opleveren. Deze specifieke diensten geven je het inzicht in campagne effectiviteit, verkeer vanuit verschillende kanalen, specifieke productinteresse en klant beoordelingen. Platforms, communities en medialeveranciers zullen je gekwalificeerde leads, relevantie en verkoop effectiviteit leveren en dit betekent een goed meetbare Marketing ROI. Het goede nieuws van deze SEA diensten _ Search Engine Advertising – is dat leveranciers je actief zullen helpen om deze funnel goed in te richten en te optimaliseren. Helaas is het ook vaak zo dat deze specifieke diensten niet eenvoudig integreerbaar zijn waardoor het een flinke uitdaging is om de data van verschillende digitale marketing tools in een overzichtelijk die dat dashboard te krijgen. Hoewel digitale marketing vraagt ​​om harmonisering van standaarden en de samenwerking tussen verschillende leveranciers aanmoedigt, moeten merken helaas nog altijd op verschillende plekken inloggen om de relevante data op te halen om deze te comprimeren tot een marketingrapportage.

Media Metrics

Enkele jaren geleden gebruikte je betaalde media om bereik te realiseren. De indicatoren die daarbij gebruikt werden waren CTP – Click Through Ratio – en CPM – Cost Per Mille. Vandaag de dag werken merken met “Verdiende/Earned media” en vormen de nieuwe indicatoren betrokkenheid van consumenten, klant interactie en merk engagement, het proces waarbij merken de community van gebruikers ondersteund in haar behoeftes. Het is daarom heel belangrijk om je merken metrics op orde te hebben omdat mensen verwachten dat je over hun gedragsgegevens beschikt en dat je deze inzichten benut om hen die producten en diensten aanbiedt die zij nodig hebben. Als je dit goed doet, heb je tevens een geweldige salesfunnel die dit financieel kan ondersteunen.

Specialisten Service

In de wereld van Digitale Marketing vormen technologische ontwikkelingen de standaard. Er zijn veel details mogelijk en niche spelers werpen zich op als leveranciers. Merken doen er goed aan om deze leveranciers in te huren, maar begin bij de basis. Start met SEO-Zoekmachine optimalisatie en online reputatie management en groei dan door naar Web Controlling, SEA – Zoekmachine Adverteren – Social Media, Inbound Marketing en Display Advertising.

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie