Marketing op audio zoekmachines

Zoekmachines zijn er in vele soorten en maten. De voorspelling die ik deed in 1995 dat de groei van generieke zoekmachines zou gaan leiden tot specialisaties is inmiddels een feit gebleken. Ik duik in de wereld van muziek als persoonlijke passie en populaire entertainment voor vele miljoenen consumenten. Waarom zul je je misschien afvragen? Met muziek als passie kunnen bedrijven namelijk met aandacht van een miljoenenpubliek gericht werken aan branding, brand engagement door sponsoring en samenwerking met innovators op muziekgebied.

Even een overzicht van verschillende muziek zoeksites en hun propositie:

  1. www.mp3sparks.com ; mp3 muziek downloads
  2. www.seekasong.com; mp3 & lyrics searchengine.
  3. www.allmusic.com ; een muziekcommunity voor professionals en muziekliefhebbers met passie!
  4. www.skreemr.com; de werelds grotoste mp3 zoekmachine met drm vrije audio content. Gespecialiseerde zoekmachine die geen audiofiles host maar je wel de mogelijkheid geeft om direct de downloaden van de 3rd party server waar de content staat.
  5. www.playlist.com ; the social music experiment. Het is een informatie verzameltool net als Google en Yahoo maar dan specifiek gericht op muziek. Het is een online community voor muziekliefhebbers die hun playlist kunnen delen op social media sites zoals myspace en friendster, xanga en anderen.
  6. www.seeqpod.com ; playable search engine. Verreweg de populairste omdat deze muziek selecteert in de stijl die  je aan het luisteren bent. Bovendien voorziet de playlist in muziek terwijl je andere muziek krijgt aangeboden of aan het zoeken bent. De playlist kan in allerlei media vormen worden meegenomen en vormt daarmee een flexibele widget.
  7. www.mixturtle.com ; music community site, alleen toegang na login.
  8. www.podnova.com een muziekcommunity met uitgebreide zoekfunctie
  9. www.musicgama.com ; eenvoudige web 1.0 muzieksite
  10. www.musicsearch.com ; muziek aggregatie website met startpagina achtige marketing indeling.
  11. www.songza.com; the music search engine and Internet jukebox. Deze site biedt gebruikersvriendelijke playlists die je kunt toevoegen aan andere mediasites.
  12. www.deezer.com ; een franse muziekzoekmachine die 100% legaal is als gevolg van meerdere juridische aanvaringen. Deezer deelt de winsten met artiesten en producers maar je kunt als gebruiker wel zelf je playlist samenstellen.
  13. www.hypen.com ; is een zoekmachine specifiek die audio files en muziek files indexeert voor blogs.
  14. www.audio.search.yahoo.com; audio search across the web including interviews, podcasts and music files.
  15. www.guruji.com; de indiase eenvoudigste search engine met eigen muziek categorie. Er kan gezocht worden op de muzieksoorten Hindi, Tamil, Telugu en Kannada.
  16. http://www.search-engine-index.co.uk/Music_Search;  is de Engelse muziek index
  17. www.altsearchengines.com
  18. www.fagandfinder.com audio and music search engine
  19. www.pandora.com; gemaakt door muziek professionals en 100% toegewijd aan muziek. Door de dagelijkse beoordeling van 50 muziek profesisionals is de content zeer hoogwaardig te noemen. Het verschilm et aggregatiesites is dat binnen Pandora de aanbevelingen door mensen zijn gemaakt en dat op aggregatie sites de muziek op basis van voorkeur en gedrag van “soortgenoten”geautomatiseerd wordt weergegeven.
  20. www.lala.com; is een portal voor muziek vinden en kopen. Muziek luisteren is gratis en je kunt een playlist maken en bewaren zodat je vanaf verschillende plekken bij je muziek selectie kunt komen.
  21. www.imeen.com;  is een social media netwerk waar leden muziek kunnen maken, ontdekken, beoordelen en aanbevelen en waar liefhebbers van dezelfde stijl elkaar weten te vinden.

Muziek zoekmachines hebben zelf geen content op servers staan. Ze doorzoeken het web en presenteren het aanbod van interviews, podcasts en mp3 downloads. Veelal werken ze aan hun eigen branding door het ontwikkelen van widgets die als speellijsten in social media sites zichtbaar zijn. Het verdienmodel is inkomsten uit traffic, hierin ligt de kands voor bedrijven om samen te werken!

Zoasl ind elijst hierboven te zien is zijn er ook de nodige muzieksites die aan community vorming doen. Ze hebben content waarmee je play listskunt samenstellen en meenemen naar je eigen sociale domein. Bedrijven kunnen deze services co-branden of sponsoren en daarmee zichtbaarheid krijgen binnen gewneste doelgroepen.

Welke zakelijke toepassingen zie jij voor de marketing op audio zoekmachines?

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie