Muziek engagement; marketingkans?

De ontwikkelingen in de muziekwereld vragen om marketing innovatie! Nu de digitalisering volwassen is geworden zijn de mp3 business modellen een feit. Was Napstar enkele jaren geleden nog in gevecht voor haar bestaansrecht, nu zijn er talloze sites waar op titels, genres en communities dezelfde download functies aangeboden worden:

Het geheim van de sites is eenvoudig: gratis downloads, betaalde content en cross sell van gerelateerde items zoals ringtones, mp3 spelers, advertentie inkomsten van adverteerders die via de site aandacht wenst voor eigen producten, maar vooral inkomsten uit beltonen die via de site verkocht worden. Bedrijven kunnen de muziek passies van consumenten inzetten ter profilering van het eigen merk. Met branding kan op een prettige wijze aandacht gegeven worden voor het merk. Maar het kan ook worden omgedraaid. Door klanten een muziekomgeving te bieden – hierbij gebruikmakend van de bestaande muzieksites – wordt er extra services geboden wat als brand engagement kan worden gezien.

Wat valt verder op?

  • Er zit veel verschil in het ontwerp en de navigatie van de verschillende aanbieders
  • Pas op voor de doorlinks naar advertentiesites, ze kosten een aardig bedrag als je niet oplet.
  • www.mp3.nl; is een marketingsite van Ilse media die vooral voor SEM doeleinden is opgezet
  • www.seekacover.com; een site waar je de omslagen van cd’s en dvd’s kunt downloaden voor een zelfgemaakte kopie van een cd of dvd.
  • Wist je dat er ook veel gespecialiseerde muziek zoekmachines zijn?

Daar wil ik meer over weten, wie wil vast delen?

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie