Start met Tag Management

Hash tagOm engagement, loyalty en klant-waarde te kunnen bieden heeft iedere marketeer baat bij Tag Management. Tags helpen bij het verzamelen en organiseren van Big Data en geven je real time data waarmee je de customer experiences en de conversie een boost kan geven. De kracht van Tag Management: “Collect, Connect & Synchronize customer data to improve the digital consumer experience”.

Wat is een tag?

Een tag ken je misschien vanuit content waarbij er woorden aan een artikel zijn toegevoegd. Een tag is in deze vorm een verzamelnaam voor content die relevantie hebben met betrekking tot deze naam, Google bijvoorbeeld #Usability, #Amsterdam of #Justin Bieber. #Tags zijn de woorden die je als consument gebruikt om op basis van onderwerp relevante content en interessante contacten te vinden op plaatsen en bij mensen die er ook interesse in hebben. Zoeken op Facebook, Pinterest, Instagram en andere sociale kanalen brengen je in contact met relevantie en inhoud. De tags in tag management voor marketeers zijn anders omdat ze niet zichtbaar zijn voor gebruikers. Het zijn tags die onder de radar opereren waardoor basis content informatie vindbaar is voor zoekmachines. Met de juiste inzet van deze tool kun je als marketeer meer inzicht en gericht een hoger rendement behalen op je digitale marketing resultaten en is er door data syndicatie de mogelijk om unieke 1-op1 ervaringen te bieden en kan het digitale dashboard zo worden geconfigureerd dat management rapportages automatisch gevoed worden met de juiste data.

Tag Performance

Tagging startte in de jaren 90 als 3rd party service om de effectiviteit van online advertising en analystics te monitoren. Tags zijn inmiddels ontwikkeld van eenvoudige pixels tot geavanceerde javascripts die een uitgebreide reeks aan dynamische content verzamelen waarmee gericht relevante berichten getoond kunnen worden. Het aantal tags is explosief gegroeid waardoor ook de complexiteit is toegenomen. Het integreren van 3rd party tags van verschillende providers in een web-omgeving, nieuwe digitale kanalen en piggybacking hebben een impact op de tag performance. Om de hoeveelheid tags te kunnen managen werden Tag Containers ontwikkeld. Met Tag Containers werd het mogelijk om eenvoudig veel tags te injecteren op een website. Het nadeel van Tag Containers is dat de 3rd party java scripts de pagina performance vertraagd. Om de online omzet te verhogen werden vervolgens de inzichten in relevante tags gedeeld en ingezet op andere websites, dit heet Piggybacking. Piggybacking is een dynamische vorm van filtering die op basis van search, de relevantie van content en connecties optimaliseert. Niet alleen synchroniseert het tags tussen verschillende domeinen, het versterkt complementaire netwerken. Toch opereren we vandaag de dag in data Chaos omdat er niet alleen online veel tag-activiteiten zijn maar omni-channel. Het mobiele gebruik heeft de toegang tot content en de creatie ervan het digitale ecosysteem een enorme boost gegeven. Het gevolg is Data Choas omdat engagement met consumenten via tags goed traceerbaar zijn, maar de er ook veel synoniemen, vertalingen en eigen tags bestaan. Het vraagt vraagt om Tag automation die op basis van content de juiste relevante samenhang kan cureren zodat de kracht van tagging een slimme meerwaarde geeft in het domein van digitale (big) Data. Lees meer over de toekomst van Tag Management & performance in deze blog van eConsultancy.

Tag Management kansen

Een Tag Management Systeem (TMS) verzamelt, koppelt en synchroniseert real time klant-gegevens van verschillende websites en vanuit verschillende digitale kanalen. Door de toename van digitale marketing activiteiten stijgt het aantal en de vormen van tags waardoor het beheren al snel niet meer bij te houden is. Een TMS is een systeem dat tags beheert en deelt zodat er meer digitale marketing efficiency ontstaat. Maar een TMS biedt meer dan tag management, de strategische kansen zijn:
1. Empowerment voor marketeers, door directe controle over de digitale campagnes en minder afhankelijkheid van IT support.
2. Aanzienlijke kostenbesparing op de implementatie en operationele kosten door gebruik van TMS als cloud service.
3. Uitgebreid dashboard voor management control voor verschillende gebruikers en de mogelijkheid om specifieke data te synchroniseren met eigen rapportages.
4. Meer flexibiliteit en vermindering van de afhankelijk van digital full-service providers.
5. Digitale data syndicatie waarmee data tot dynamische personalisatie – en daarmee gepersonaliseerde 1-op-1 ervaringen zorgen.
Eem TMS geeft real-time klantgedrag, interesses en kanaalgebruik weer. Deze informatie kan worden ingezet om de eigen data te verrijken waardoor actualiteit en relevantie de customer experience verhogen waardoor de marketing efficiency verbeterd. De Engelse samenvatting voor tag management is dan ook: Collect, Connect & Synchronize customer data to improve the digital consumer experience.

Voor wie is Tag Management interessant?

Tag Management is interessant voor alle consumentenmerken omdat in de online zichtbaarheid en vindbaarheid de relevantie zorgt voor unieke meerwaarde in de consumer experience. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat een toenemend aantal bedrijven in de B2B2C dienstverlening zouden moeten inzetten op tag management omdat het uiteindlijk de marketing efficiency vergroot. Denk bijvoorbeeld aan hypotheekadviseurs of verzekeringsagenten die meerdere merken vertegenwoordigen en die naast inhoudelijke expertise ook vindbaar willen zijn op lokale aanwezigheid en beoordelingen “uit de buurt.” Maar denk ook aan eCommerce merken die de link willen leggen naar lokale aanbiedingen of op basis van temperatuur en tijdstip op de dag zichtbaar willen zijn. De marketing performance verbeteren met tag management heeft dan ook een directe relatie met real time bidding en vormt onderdeel in de ontwikkeling van een unieke consumer experience. Ben je nog niet overtuigd? Zie hier een PDF van Tealium die de basics van Tag Management helder verwoord.

Waar begin je met Tag Management?

Tag, Tag Management, Tag Management Systemen, Tag analystics, het is een beschikbare techniek en de dienstverlening is in ontwikkeling. Varierend van Digital Intelligence Vendors, tot Pure Players en Tag Marketing Management platforms, als merk kies je wat bij je past. Forrester doet momenteel onderzoek naar de ontwikkeling van Tag Management en er schreef er eerder al een rapport over, de samenvatting is hieronder toegevoegd in de Slideshare van Joe Stanhope. Wil je liever eerst onafhankelijk advies voordat je een leverancier van Tag Management Services uitnodigt, raadpleeg dan een digital marketing, een business transformation consultant of vraag mij :-)!

Tag Management op Slideshare – door Joe Stanhope werkzaam bij Forrester

Dit bericht is ook gepubliceerd op Molblog.

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie