Wat is de kracht van een blog?

Toen het internet ontdekt werk hadden we websites. Platte pagina’s met tekst. Digitale brochures – platte teksten – die je kunt lezen en waar je naar toe kunt surfen, linken en vinden. De blog is iets nieuws. Het geeft de mogelijkheid om een reactie achter te laten bij een gepubliceerd bericht op een internet pagina. Een blog geeft je ook de mogelijkheid om zelf te publiceren. Om zelf een journalist te zijn, artikelen te schrijven waar jij zelf over wilt schrijven en waar je geen afhankelijkheid hebt van een redactie die bepaald of je wel of niet een artikel mag schrijven of publiceren. Een blog is empowerment voor iedereen die wil schrijven, zijn mening wil uiten en actief wil participeren in de dialoog. Met een blog heb je mediabereik, een lezerspubliek en een dialoog.

Conversaties voeren
Bloggers werken vaak samen. Door blogs van anderen te lezen met gelijke interesses, naar elkaar te linken in de vorm van een Blogroll, elkaar te quoten en op elkaar te reageren. Waarom interactie op een blog? Door te reageren op een blog posting kun je een eigen bijdrage toevoegen en deel je kennis waardoor een artikel verrijkt wordt met nieuwe inzichten. Ook kun je een mening geven, of een aanmoediging, of een nuancering waardoor een blog posting meer in balans komt of andere perspectieven krijgt. De reacties geven inzicht, betrokkenheid en binding bij de lezers en de bloggers die reageren.

Mediapedia
Omdat de blog online staat is er in potentie mediabereik. Dat bereik krijg je niet zomaar, daar moet je hard voor werken. Door te schrijven, te lezen en te reageren. Door te antwoorden en de verbinden. De kracht van blogs is daarmee groot voor bedrijven. Bedrijven die zichtbaar willen zijn op relevante onderwerpen. Bedrijven en instellingen die de afhanelijkheid van search engine advertising willen reduceren en zelf willen werken aan mediabereik door inhoud en conversaties.

Voor die bedrijven ga ik een boek schrijven! De digitale dialoog, interactief communiceren als marketingstrategie!

Hier volgt de video presentatie van Common Craft over blogging:

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie