Wat is interactieve communicatie?

Interactie staat voor over en weer communiceren. In de context van het Internet staat interactieve communicatie ook voor het met elkaar praten in het open, publieke domein. Via verschillende digitale programma’s, mobiele toestellen en wifi-verbindingen worden chats, instant messaging en (micro-) blogging mogelijk gemaakt. Met deze publieke gesprekken – digitale posts genoemd – groeit de zichtbaarheid rondom merken, mensen en specifieke thema’s. Het gevolg? U kunt zich gemakkelijk verdiepen in een onderwerp en uw mening vormen op basis van gepubliceerde informatie en de reacties van betrokken lezers. De samenvoeging van feiten, meningen en persoonlijk ervaringen zorgen voor nieuwe inzichten, een breder perspectief – of een realistischere situatie – die tot stand is gekomen door co-creatie. Wisdom of the crowd is de optelsom van inzicht en ervaring van vele mensen die publiekelijk delen. Durft u ook te delen? Werkt u mee aan de opbouw van informatie, deelt u kennis en ervaring en draagt u bij aan het gemeenschappelijke inzicht. En ziet u de waardeceatie van interactieve communicatie of ziet u het (nog) niet?

In De Digitale Dialoog geef ik marketingvisie op interactieve communicatie en geef ik inzicht in de strategische waardecreatie voor organisaties. Andere auteurs die over de waardecreatie van de crowd en social media schreven zijn onder meer:

  • Crowdsourcing – Why the power of the crowd is driving the future of business – geschreven door Jeff How
  • The wisdom of crowds geschreven door James Surowiecki
  • The Groundswell – Winning in a world transformed by social technologies – geschreven door Charlene Li en Josh Bernoff

Wilt u verkennen welke strategische relevantie “the crowd, the cloud en social” voor u waardevol zijn? Koop mijn boek, verras uw medewerkers met mijn boekpresentatie of plan uw inspiratiedialoog. Dit is een 1-op-1 training waarbij u overzicht en inzicht krijgt in interactieve communicatie als marketingstrategie.

Copyright: Athalie Stegeman | Ontwerp: DPid Ontwerp | Website: Piri Piri Marketing & Communicatie